Verslag op Sulawesi - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van carla koster - WaarBenJij.nu Verslag op Sulawesi - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van carla koster - WaarBenJij.nu

Verslag op Sulawesi

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg carla

17 Mei 2008 | Indonesië, Batavia

Hallo allemaal,
Hier een bericht vanaf Sulawesi. We komen eerst nog even terug op de sunda eilanden. We hebben iederdaad varanen gezien. Toen we begonnen te lopen lagen er al 5 bij de beginpost. Het was daar erg bergachtig dus ben ik terug gelopen naar de boot. Sanne heeft onderweg een kakatoe, een wildzwijn en een hert gezien. Op Rinca heeft Sanne nog 4 varanen gezien, die liepen daar echt in het wild.
Nu over Sulawesi. Het is ten opzichte van de kleine sunda-eilanden een heel stuk mooier. De huizen zijn veel verzorgder en er zijn hier veel meer planten en bloemen bij de huizen. Ook de natuur is veel groener en bloeirijker. De wegen zijn hier niet echt optimaal, maar dat blijft natuurlijk zo.
We hebben diverse Toraja-huizen gezien, deze zijn prachtig gebouwd als een soort schip, jullie zien ze metertijd wel op de foto. Ze worden allemaal gebouwd van noord naar zuid, vanwege eventuele storm dan zijn ze veel stabieler. Je hebt drie variatie's. 1. De kleinste voor een overledene. 2. De middelste voor opslag van rijst en hoe meer je van deze huizen hebt hoe rijker je bent. 3. De grootste daar wordt nog altijd in geleefd. Als je gaat kijken zijn het ook echt hele dorpen die authentiek zijn en niet opgesteld als in een museum. De huizen worden ook nog echt bewoond.
Verder hebben we graven bezocht, die zijn uitgehakt in de rotsen van soms 700 tot 800 jaar oud. Ze hebben daar gaten ingemaakt met toendertijd waarschijnlijk steen en nu worden ze nog altijd met een beitel uitgehakt. Er staan zijn dan poppen voor die "Tutu" heten, die houden bij de graven de wacht. Ze krijgen eens in de dertig tot vijftig jaar andere kleren aan, want dan zijn ze vergaan. De poppen zijn van jackfruit hout, deze blijven tot in lengte van jaren goed. Er worden nog wel eens poppen gestolen, want ze hebben een antieke waarde.
We zijn ook nog naar een begravenisceremonie geweest van een vrouw van 69. Daar werd eerst gebeden en toen werd de dode, die al twee jaar geleden overleden was maar het geld was er niet om iedereen uit te nodigen en de buffels en zwijnen te kopen voor de offering, naar een speciale plek gebracht. Zij lag in een ronde kist, voordat het geld er is blijft ze gewoon in de huiskamer liggen en krijgt ze ook nog eten voorgezet, wat ze natuurlijk niet opeet. Ze gaan er vanuit dat de ziel van de buffel de ziel van de overledene meeneemt naar de hemel.
Toen ze een andere plaats had gekregen, waar ze beter uitzicht had op de ceremonie! Werd er een buffel geofferd. Dit was natuurlijk een bloederig geheel. Ook omdat het een slechte slachter was en de buffel na 5 min. nog probeerde op te staan. Sanne en ik, ook nog anderen, hebben daar niet bij staan kijken, maar er waren er ook bij die er van smulden.
Daarna werd er een zwijn geslacht. Deze was door een steek in het hart, werkelijk gelukkig gelijk dood. We hebben dit gevolgd, alleen vonden wij het jammer dat er niet meer ceremonie voor de doden was, nu was het echt het slachten van het vee. De volgende dag zouden er nog 8 buffels geslacht worden. Als Sanne dit geweten had, was ze niet mee gegaan, maar gewoon bij de busjes gebleven. Ik vond het enige voordeel hiervan dat het een echte begrafenisceremonie was en niet een die geanceneerd was, want daar liepen ze in Ubud mee te venten. De officiele begrafenis is vandaag, dit is na drie dagen ceremonie, daar mochten geen toeristen bij zijn.
Vandaag zijn we naar een buffel- en zwijnenmarkt geweest. Er werden veel buffels te koop aangeboden, of er veel verkocht werden konden we niet ontdekken. Bij de zwijnen was het anders, daar zag je dat er regelmatig zwijnen werden verkocht, die gingen dan aan bamboestokken of in een kruiwagen mee naar de volgende eigenaar, natuurlijk wel gillend, want dat hoort er bij.
De te koop aangeboden buffels, waren bijna allemaal mannen en de zwijnen allemaal vrouwen.
Morgen gaat Sanne een trekking maken van 2 dagen. De eerste dag 2 maal drie uur lopen en de tweede dag 4 uur. Ze slapen bij de lokale bevolking, zal wel weer een erg hard bed zijn. Ze hoeven niet hun bagage mee te nemen, dat doen wij. Scheelt toch weer extra pakkage op hun rug. Een aantal gaan de eerste dag bij hun eten. Onze gids is dan jarig, dus dat vieren we daar.
Hallo allemaal,
Vanmiddag gaan Sanne en ik nog voor een massage. Heerlijk ontspannen.
Nou allemaal,
Dit was het dan voor vandaag.

Veel groetjes en tot Sanur als alles goed gaat, anders wordt het Singapore.
Sanne en Carla

• 17 Mei 2008 - 09:26

Hans En Max:

Hallo daar...
    Zo te lezen lijkt het me een geweldige reis die jullie aan het maken zijn. Met veel culturele en historische indrukken. Alleen die slachtpartij had van mij niet gehoeven.
    Veel plezier nog verder.

• 17 Mei 2008 - 09:37

Jaap En Marianna:

Hoi Carla,

Wat een prachtige verhalen en wat maak je veel mee. We hopen dat je nog veel plezier hebt en tot ziens.

Groetjes

• 17 Mei 2008 - 16:25

Jeroen:

zie dat jullie een hoop mee maken is zo te horen een geweldige reis ik hoop dat jullie de de laatste dagen nog heel veel plezier zullen beleven hoor graag straks alles van je lieve sanne zal blij zijn als ik je van schiphol af haal en je weer in mijn armen kan nemen gr jeroen xxx

• 17 Mei 2008 - 18:52

Mieke En Hans:

Weer een pracht verhaal met een goede indruk van jullie belevenissen.
    Twee jaar iemand in je woonkamer, ik moet er niet aandenken.Maar je hoeft na twee jaar alleen nog wat botjes te begraven. Hebben jullie niet mogen meegenieten van het Buffelvlees? Als die ook twee jaar op hun dood hebben moeten wachten zullen ze wel taai zijn.
    Geniet nog een paar dagen.
    Groetjes uit een regenachtig Nederland.

• 18 Mei 2008 - 08:12

RiekenTara.:

Gister bij Ri9na garage sael gedaan de hele dag geregend Steffan had goed verkocht Rina 3euro vette hap Maar wie het enzNet Marjo gezien was erg ziek geweest Ries is ook niet in orde maar ook daar is de boodschap krakende wag enzHenk is weg en Brigit ook er komen in aalle twee de Huizen mensen uit Gelderland te wonen goed soort he?Nou genieten jully nog maar even het is zo voorbijgroetjes voor jullie vrienden en een heel erge natte lik van TARAKusjesRiek

• 18 Mei 2008 - 08:28

Kasper En Natascha:

Wat een prachtig verhaal. Geniet van de laatste dagen. wij gaan weer veder met de verbouwing.
    xxx Natas en Kas

• 18 Mei 2008 - 09:00

Riek En Tara.:

EErst het vacantie bericht gelezen en beantwoord en toen de prive mailtjes
    20 ste de hele dag en de blaadjes zitten er weer aan
    Criptogram kusjeswij samenRiek en tara.

• 18 Mei 2008 - 16:32

Gisela:

Dag Carla en Sanne,

Ik heb jullie verslag wel 2 maal gelezen. Wat een interessante en leerrijke reis maken jullie, Nog bedankt voor de verjaardagskaart Carla. Nog veel plezier en de groetjes. Daag.

• 18 Mei 2008 - 20:14

Bob:

Wat doen jullie bijzondere dingen en wat gaaf dat het een reis is waar je echt in een heel andere omgeving terecht komt qua voorzieningen (elektriciteit, stromend water, wegen etc.). Klinkt heel avontuurlijk zoals het uit jullie eerste verslag naar voren kwam. En ook qua cultuur enzo lijkt het een enorm verschil met hier en dat is toch waarom je zo’n reis maakt, dus volgens mij een prima keuze deze trip. Petje af hoe je het doet en wat een belevenissen. Bijzonder die begrafenissen die je beschrijft.

Het zal wel een stomme vraag/opmerking zijn, maar wat zijn varanen? Ik begrijp dat het dieren zijn maar verder. Nu hoeft niet iedereen dat uit te gaan leggen, ik hoor het tzt wel van je, maar wilde even laten weten dat het mij niet zoveel zegt. In ieder geval hebben jullie ze gezien dus dat is mooi.

Wil je iets weten over Nederland? Dingen die hier in Tonden gebeuren? Wendy zit in een drukke tijd (vier workshops/catering klussen in vijf dagen) bijvoorbeeld, Daan is kampioen geworden met de A1 (een team waar hij af en toe vanuit de B1 mee mocht spelen, en dus ook het kampioenschap mee mocht vieren), Wendy en ik zijn vorig weekend op het PinkPop terrein naar een optreden van Roger Waters (Pink Floyd) geweest, was zowel qua muziek als qua weer (zomers!) helemaal geweldig. Ik ben druk met de muziek in de weer (vijf pretband optredens deze maand, gisteravond de presentatie gedaan van het concert van de opleidingsorkesten van de Harmonie). Sophie is helemaal op haar plek op haar werk bij Texas Ribhouse en werkt daar veel achter de bar en in de bediening. Kortom, we zitten hier allemaal prima in ons vel en genieten maar zijn ook wel een beetje stinkend jaloers op de dingen die jullie doen en de bijzondere ervaringen die jullie meemaken.

Veel liefs, namens iedereen hier, Bob.

• 18 Mei 2008 - 22:15

Ted:

Hoi Carla,

Te gek nieuws allemaal! Die varanen ken ik zeker uit de USA als Iguana's of niet? Waarom heeft sanne daar wat mee"? Rare groene dino's vind ik het. Maar ja, voor ieder wat wil(d)s....

Heel veel plezier verder, en blij dat ik Pa en Moe niet een paar jaar bij hoef te zetten in Spankeren....

:) Tedjo

• 19 Mei 2008 - 08:21

Neli:

Hallo Carla en Sanne,
    Wat beleven jullie veel op deze reis, wat een byzondere ervaringen, ik heb genoten van jullie reisverslag, alleen het "slachten" van de buffel, vond ik een zielige bedoening op die manier. Nog heel fijne dagen en een goede reis naar huis.

• 19 Mei 2008 - 16:07

Wendy: