embilpitiiya - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van carla koster - WaarBenJij.nu embilpitiiya - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van carla koster - WaarBenJij.nu

embilpitiiya

Blijf op de hoogte en volg carla

02 Maart 2015 | Sri Lanka, Sri Lanka

Woensdag 25 febr.
Vandaag gaan we naar Nuware Eliya. Dat ligt op 1800 meter. Kandy ligt op 525 meter, dus we moeten flink stijgen. We maken diverse stops om foto's te maken. We komen bij de theeplantages. Er wordt ook een fabriek bezocht, waar je het hele proces kunt zien. We krijgen een heerlijk kopje mint-thee met palmsuiker. Het loopt allemaal wat uit, dus wordt er besloten onderweg iets te eten, het is een localtent. Ze hebben pannenkoek met suiker. Het smaakt ook nog. Het hotel waar we de komende twee nachten verblijven is in engelse stijl, zoals er veel in dit dorp van de engelsen is overgebleven.
Donderdag 26 febr.
We gaan het dorpje in. Kopen nog wat souvenirs en natuurlijk een lap stof. De winkelier kijkt stomverbaasd dat ik maar een halve meter nodig heb. Hij begrijpt er niets van. We drinken weer een lekker kopje koffie en gaan dan nog wat inkopen doen voor de volgende twee dagen want dan gaan we basic kamperen. Ben benieuwd. Om half vier op pad voor een high tea in het Grand Hotel. Dit dorpje heeft nog een heel engelse uitstraling. Zoals engelse huizen en straatnamen. De engelsen hebben hier als laatste overheerst. De tas is gepakt en de meeste spullen zitten in de rugzak, zodat ik in het tentenkamp zo min mogelijk hoef uit te pakken.
Vrijdag 27 febr.
We gaan op pad naar de trein die ons naar Ella brengt. In de trein zitten we ong. drie uur. Wat uiteindelijk uitloopt naar viereneenhalf uur. Als de trein onderweg stopt wordt er van alles uitgeladen, dan moet er eventueel ook nog gewacht worden op een tegemoetkomende trein, want het is maar één spoor. Er zijn hele mooie stukken natuur bij, maar er zijn ook stukken dat we alleen maar bergen zien, omdat we dan aan de verkeerde kant zitten. De trein zit zo vol dat er veel mensen moeten staan. Wij hebben de mazzel dat we kunnen zitten. In het dorpje gaan we wat eten en lekkere koffie drinken om kwart voor vier naar ons kampement in Namunukula. We moeten nog een behoorlijk stuk door de bergen. Het is ook afzien. De chauffeur rijdt erg voorzichtig, maar die afgrond naast me daar wordt ik niet vrolijk van. Onderweg regent het flink en we moeten eigenlijk nog twee kilometer lopen voor we bij de tenten zijn. We worden daar gelukkig met de tuktuk heen gebracht, want het regent nog steeds. We komen om vijf uur aan en krijgen eerst thee. Het is onderwijl droog op dat moment. We hebben ieder een eigen tent, dus dat is wel lekker voor de ruimte. Om half acht krijgen we een maaltijd die erg lekker smaakt. Het regent nog zo nu en dan en er staat erg veel wind, dus niet echt aangenaam. We gaan om half tien naar bed. Ik heb onderwijl wel een extra deken kunnen scoren.
Zaterdag 28 febr.
Ik sta om zeven uur op. De zon schijnt dan al heerlijk. We ontbijten om half negen, dat is weer door de koks klaar gemaakt. Ook het ontbijt is prima. Het is vandaag een kattenwasje en natuurlijk ook morgen. Co en ik gaan nog een klein stukje bergopwaarts. Je krijgt dan een prachtig uitzicht over het dal. Er hangt wel wat mist. We hadden al besloten dat we met de picknick auto naar de plek zouden gaan waar de wandelaars zouden zijn. Het was een prachtige rit met hele smalle wegen. Er kwam gelukkig geen verkeer aan, dus daarvoor hoefden wij niet uit te wijken. Ook terug gingen we mee. De bijrijder moest maar gaan lopen er werd geen tegenspraak geduld. 's Avonds weer in de tent gegeten. Het begon rond vier uur weer te regenen, dat was wel jammer, maar ze hadden toch een houtvuur gemaakt die natuurlijk uit regende en kippenpoten op de bbq gedaan. Toen het in de loop van de avond droog werd is alsnog het kampvuur aangedaan en hebben er met de hele groep rond gezeten. Het was erg gezellig. Morgen naar een nieuwe bestemming.
Zondag 1 maart
Gaan om half negen naar Embilipitiya. Het kamperen is weer achter de rug en echt rouwig ben ik daar niet om, als het nou steeds droog was geweest was het misschien iets anders, maar mijn favoriet zal het niet worden. We rijden eerst weer naar Ella om lekker koffie te drinken. We nemen nog een zoutje voor onderweg mee, want er niet veel te eten en daar hebben we ook niet zo'n zin in. Onderweg stoppen we nog bij een waterval Ravana Ella Falls het is een prachtige waterval. We rijden nog een stuk door de bergen en komen dan weer in vlak gebied met rijstvelden, groene vlaktes met rubberbomen. We stoppen onderweg nog voor de liefhebber die wat wil eten en dan het laatste stuk. We rijden langs meren en zien buffels in het water en een olifant, maar we denken dat die onderwijl mensen gewend is, want hij staat te bedelen. We gaan niet te laat naar bed, want morgen om kwart over vijf op voor de safari.
Maandag 2 maart
Op naar de safari met ontbijtpakket. Het is ong. een uurtje rijden. Dan stappen we over in zeer komfortabele jeeps. Er zitten drie rijen achter elkaar met twee naast elkaar. We gaan naar Uda Walawe National Park. We rijden het park in en spotten gelijk olifanten. Eerst dieren die solitair leven dat zijn de mannetjes en daarna kuddes bijelkaar. We zien verder vele vogels, buffels, varanen en apen. We rijden naar een meer, waar we ooievaars, pelikanen, krokodillen, waterbuffels en nog veel meer zien. Het is een walhalla. We zijn om half elf weer bij de begin plek. Daar is een opvang tehuis voor verweesde olifanten. Als ze voor zichzelf kunnen zorgen, gaan ze terug de natuur in. Er loopt daar ook een olifant met een prothese. Zijn linkerachterpoot is verdwenen door een landmijn. Deze kan natuurlijk nooit terug, maar wordt daar goed opgevangen. Er ligt ook een buffelkalfje in het gras. Het is ons niet duidelijk hoe hij daar komt. Ze pakken hem op en zijn hem ook met de fles aan het grootbrengen.

• 02 Maart 2015 - 12:17

Elma:

hallo Carla,
    Wat een afwisselende reis en zoals altijd schrijf je er weer heel beeldend over. ik kan me jullie in de regen kamperend heel goed voorstellen. Kamperen is ook niet mijn ding, maar voor de afwisseling lijkt het mij wel wat, dus jammer dat regende voor jullie. Inmiddels heb je al wel erg veel gezien en mee gemaakt op het gebied van hoe de mensen daar nu leven en vroeger leefden, hun culturele overblijfselen, de natuur en de fauna. Het zal als je terug bent nog lang "nagonzen" in je hoofd. Dat nagenieten is ook één van de leuke dingen van zo'n verre cultuurreis. Nog veel plezier deze laatste week, hartelijke groeten

• 02 Maart 2015 - 14:30

Neli:

Hallo Carla,
    Ik heb weer genoten van je reisverslag, je hebt mij reuze enthousiast gemaakt voor dat land. Nog een heel fijne week en wat heb je al veel gezien en gedaan. Hartelijke groeten Theo en Neli.

• 02 Maart 2015 - 16:10

RiekBrundel:

Hallo feestvierders Hier is alles nog helemaal oke Zaterdag Joop en annie op de thee gehad ,en terwijl die hier waren belde Mieke op ze waren in Utrecht of ik het leuk vondt als ze thee kwamen drinken nou het was erg gezellig . vandaag is Marjo uit Spankeren geweest maar die had weer pech de treinen reden niet verder dan ..... en daar moesten ze met bussen verder maar er waren een paar meisjes die wisten waar de sprinter stond en die heeft geen boven leiding nodig en dus daar was ze. Nu komt Louis me woensdag halen en donder dag club vrijdag piet en Ineke en de sokken mevr komt nog Zaterdag Rina Trouwens dinsdag avond ook en dan is het ZondagIk heb Zaterdag avond zo vreselijk zitten lachen dat Tarra kwam kijken wat er aan de hand was d.W.D,D. bestond10 jaar en daar waren de leukste stukjes uit al die jaren met tafelheer MM.H.dus dan begrijp je het wel af en toe konden ze zelf niet meer praten van het lachen.Dan heb ik ook naar de Belg gekeken vrijdag avond hartstikke goed mis alleen het kleine hondje bij de murders. Nu nog heel fijne dagen het gaat nu snel als er van allen dagen nogmaar 1 over is Je moest van allen cursisten de groeten hebben en bij patcht work waren er 5 niet je kan ook niet je kont keren of ze nemen vrij de politie moest er naar kijken Waar de politie wel naar keek was een man die tegen het verkeer fietste ik was zgn moe dus ik bleef even staan 40 euro of je komt eten Heel veel liefs voor jullie3tjs met een dikke zoen en een poot van Tarra.

• 02 Maart 2015 - 17:39

Fred:

Als je al niet moe bent van het kamperen in de regen en het reizen met de trein , de tuktuk enz.. dan zou je wel moe zijn van deze lange reisverslagen. we vinden ze interessant, niet dat we deze reis zouden willen maken maar meer van wat er allemaal te beven valt. Uit je bericht maak ik op dat het weer wat te wensen overlaat maar laat dat de pret niet drukken. geniet maar met volle teugen. wIj wachten wel weer op het volgende bericht. Groetjes vanuit Geertruidenberg.

• 02 Maart 2015 - 21:34

Mieke En Hans:

Weer een paar heerlijke verhalen. Zo genieten we wij mee.

• 03 Maart 2015 - 13:17

Marjo Testerink:

Ach ja, dat arme olifantje met die gebrekkige prothese: wij zagen 'm vorig jaar rondhompelen. Ik had niet de indruk dat hij blij was: zo te zien was hij heel moe omdat hij nooit echt relaxt kon staan.Het leek alsof hij geweldig rugpijn had.maar ja, dood zijn is ook geen fijn alternatief...
    Ja leuk, die Engelse sfeer rond die theeplantages.
    Wij hebben 1 nacht in de tent geslapen en hadden ook veel regen toen.
    Ook niet " my cup of tea", haha. Maar ja, op vakantie moet je dingen doen die je thuis NIET doet, nietwaar.
    Heel veel plezier nog gewenst.

• 03 Maart 2015 - 16:44

Tonny En John:

Hoi Carla, Het klinkt allemaal geweldig, jammer van de regen, maar dat mag de pret niet drukken, we hebben van je verslagen genoten.
    Nog heel veel plezier.